torsdag 12 november 2009

Basmatiris

Asiater brukar ofta klaga på att vi västerlänningar är dåliga på att göra gott ris. När jag bodde i en indisk familj fick jag lära mig hur dom tillagade sitt ris. Dom använde bara basmatiris som jag gillar väldigt mycket och som finns att köpa i alla svenska livsmedelsaffärer. Basmati, en liten långkornig rissort, berömd för sin nöt-liknande doft och utsökta smak. Namnet Basmati betyder "väldoftande" på hindi. Basmatiris har odlats traditionellt i Indien och Pakistan i över 8000 år. Det odlas nu också i sydvästra USA med namn som texmatioch kasmati, men deras kvalitet går inte riktigt upp till originalet. Basmati finns i brun och vit variant.

Först tvättar man riset i en skål med vatten tills vattnet blir klart. Man häller alltså av grumligt vatten och ersätter med nytt tills vattnet bli klart. Då låter man riset ligga i blöt i skålen i några minuter. Sen häller man av vattnet och låter riset rinna av och torka i en sil. Sen kokar man riset under lock på svag värme med salt och nästan dubbelt så mycket vatten som ris. Det vill säga har du 3 deciliter ris ska du ha 5 deciliter vatten. Koktiden brukar vara ungefär en kvart för vitt basmatiris. Sen tar man av kastrullen från värmen och låter det stå en stund. Innan man ska servera riset pressar man över en eller ett par klyftor lime eller citron. Väldigt enkelt och riset blir väldigt gott.

Jag använder ofta riskokare och riset blir väldigt bra, håller sig varmt länge och det finns ingen risk att det bränns vid. Men även om man kokar i riskokare bör man skölja riset ordentligt. Riskokare är absolut inget man måste ha. Familjen jag bodde hos i Indien åt ris till frukost, lunch och middag men hade ingen riskokare.



1 kommentar:

Erica sa...

Vilket bra tips. Är själv inte jättebra på att koka ris, blir oftast lite kladdigt för att vara sådär perfekt